استفاده از فوم بتن قسمت دو
نوشته شده توسط : mehdi

فوم بتن کاربردهای بسیاری در ساخت و ساز دارد و دارای یک سری ویژگی‌های معمول برای عایق کاری سقف است. این ماده دارای وزن کم و مقاومت بالایی بوده و از آن می‌توان در بسیاری از فضاها استفاده کرد. از این ماده برای پوشش سقف در خانه‌ها و ساختمان‌های بزرگ به خاطر وزن کم آن، استفاده می‌شود. در اینجا نمونه‌هایی از آنها نشان داده شده است:

استفاده از فوم بتن در کوله پل‌ها

فوم بتن به طور ویژه‌ای برای کوله پل‌ها مناسب است، زیرا بارهای جانبی کمتری را به پل تحمیل می‌کند، که می‌تواند یکی از مشکلات استفاده از مواد دانه‌ای سنتی به حساب آید. در کوله‌های سنتی، فشار جانبی زیادی بر دیوارهای پل اعمال شده که ناشی از مواد مورد استفاده و چگالی آنها است.

با استفاده از فوم بتن فومی فشار جانبی عملا از بین می‌رود، بنابراین دیوارهای پل نیاز نیست خیلی ضخیم باشند. این بدان معنی است که پایه‌های دیوار پل می‌توانند سبک‌تر ساخته شوند. با کاهش ضخامت دیوارها و اندازه فونداسیون آنها صرفه جویی زیادی در هزینه‌ها رخ می‌دهد. از طرف دیگر زمان ساخت هم پایین خواهد آمد.

کوله‌های سنتی همچنین به دلیل تراکم مواد دانه‌ای و همچنین به دلیل فرو ریختن کل سازه به درون زمین‌های نرم، اغلب نشست‌های قابل توجهی را تجربه می‌کنند. این دست نشست‌ها و فرورفتن در زمین، هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیادی را ایجاد می‌کند.

هنگامی که فوم بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ گونه نشستی رخ نمی‌دهد و با تنظیم وزن کوله با انتخاب یک طراح اختلاط مناسب، میزان فرورفتگی در زمین نیز کاهش می‌یابد. در صورتی که محاسبات به درستی انجام شده باشد در سازه هیچ نشستی رخ نمی‌دهد.

فوم بتن

فوم بتن برای بازسازی ترانشه

فوم بتن یک ماده ایده آل برای بازسازی ترانشه‌ها است (پر کردن ترانشه‌هایی که در جاده‌ها حفاری می‌شوند و برای جا گذاری لوله‌ها یا تعمیرات مورد استفاده قرار می‌گیرند).

روش‌های سنتی برای پر کردن ترانشه‌ها در جاده‌ها، با استفاده از مواد پرکننده دانه‌ای است که منجر به ایجاد نشست در جاده و به طور بالقوه آسیب رسیدن به لوله‌ها می‌شود.

با استفاده از فوم بتن هیچ گونه نشستی رخ نمی‌دهد؛ و به دلیل اینکه فوم بتن به صورت مایع است، می‌تواند هرگونه حفره و فضای خالی را در قسمت ترانشه پر کند.

همچنین ویژگی‌های بارگذاری فوق العاده فوم بتن به این معنی است که بارهای محوری به طور مستقیم به بخش‌های سرویس دهی ترانشه انتقال نمی‌یابند، بنابراین لوله‌ها بر اثر وزن ترافیک آسیب نمی‌بینند.

این ماده به خاطر اینکه در تمام پستی و بلندی‌ها نفوذ می‌کند، فشاری که به آن وارد می‌شود را به تمامی دیواره و اطراف منتقل می‌کند.

مواد خاکریز دانه‌ای سنتی نیاز به تراکم دارند. فوم بتن نیازی به تراکم ندارد، بنابراین به استفاده از هر نوع روش فشرده سازی نیاز نیست و بعد از ریختن فقط باید آن را مسطح کرد.

کار با این ماده بسیار ساده بوده و احتیاج به وسایل اضافه مانند ویبره نیست. این مورد بسیار مهمی است زیرا استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های ناشی از ارتعاش در میان کارگران شود و از طرف دیگر به خاطر شکل پذیری بالا از این ماده می‌توان برای پر کردن انواع ترک و یا حفاری مورد استفاده قرار داد.





:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: